Druk 3D w przemyśle motoryzacyjnym
Jeżeli zastanawiasz się, jak sprawdza się druk 3D w przemyśle motoryzacyjnym, to musisz wiedzieć, że wręcz fantastycznie. Przemysł motoryzacyjny uważany jest za pioniera wśród branż, które w swojej produkcji zastosowały technologię druku 3D. Jest to gałąź gospodarki, która znajduje się w specyficznym miejscu, gdyż musi sprostać wielu wymaganiom, reagować w bardzo szybkim tempie i z zachowaniem najwyższej jakości produkcji – chodzi przecież o bezpieczeństwo użytkowania. Popyt na nowsze pojazdy, poszukiwanie nowego designu, poprawa działania kultowych modeli, potrzeba optymalizacji produkcji, usprawnienie łańcucha dostaw oraz logistyki, a to wszystko zgodnie z obowiązującym prawem i wytycznymi, licznymi standardami jakości i testami bezpieczeństwa. Druk przestrzenny jest coraz chętniej wprowadzany w wiele z tych obszarów.
Druk 3D w przemyśle motoryzacyjnym – najpowszechniejsze zastosowania.
Komunikacja, wizualizacja, koncepcja.
Modele wydrukowane z wykorzystaniem technologii 3D z dużą dokładnością pokazują szczegóły projektu, są gładkie i estetyczne, dlatego doskonale nadają się jako forma demonstracji projektów i koncepcji nowych pojazdów. Służą do uzgodnień między różnymi zespołami projektowymi, stanowiąc platformę komunikacji pomiędzy nimi. Wykorzystanie samych modeli CAD, widocznych na ekranach, nie jest wystarczająco efektywne, aby zdefiniować ewentualne problemy. Modele wydrukowane w 3D są także wykorzystywane do testów aerodynamicznych modeli, które mają być wprowadzone na rynek.
Zatwierdzanie prototypów.
Prototypowanie jest istotną częścią procesu produkcyjnego wielu branż i nie inaczej jest w przypadku branży motoryzacyjnej. Druk 3D w przemyśle motoryzacyjnym pozwala na szybkie, ekonomiczne i wysokojakościowe tworzenie prototypów, które są niezbędne na etapie przedprodukcyjnym. Wykorzystanie druku przestrzennego jest obecnie jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów walidacji prototypu. Technologia addytywna jest używana zarówno do wydruku detali, jak i pełnowymiarowych, złożonych z wielu elementów części.
Próbki przedprodukcyjne i oprzyrządowanie.
Druk 3D w przemyśle motoryzacyjnym może być wykorzystywany też przy produkcji wszelkiego typu form i narzędzi do termoformowania, szybkiego wytwarzania uchwytów, przyrządów i mocowań. Pozwala to producentom samochodów na oszczędności kosztów, gdyż próbki i narzędzia mogą produkować niskim kosztem i bez potrzeby inwestowania w dodatkowe oprzyrządowanie.
Części na zamówienie.
Wykorzystanie druku 3D pozwala na całkowicie indywidualne podejście do klientów i ich potrzeb. Przedsiębiorstwa motoryzacyjne mogą dostosowywać produkowane części do konkretnych pojazdów, elementy wyprodukowane w technologii addytywnej są dodatkowo lekkie i trwałe. Możliwość zrealizowania takich „zadań specjalnych” jest szczególnie przydatna, gdy koszt unikalnych komponentów ma swoje uzasadnienie w poprawie bezpieczeństwa lub osiągów pojazdu.
Druk 3D w przemyśle motoryzacyjnym stale rozwija i poszerza zakres zastosowań. Co też jest ważne – nie pozostaje w kwestii teorii, ale jest już częścią produkcyjnej praktyki. Przykładem może być firma Ford Motor Company, która jako jedna z pierwszych wprowadziła elementy druku 3D do swojej pracy. Historia rozwoju druku 3D podaje, że to właśnie Ford zakupił trzecią drukarkę 3D, która w ogóle powstała na świecie!
Ford drukuje w 3D części do wysokowydajnego Mustanga Shelby GT500. W ramach struktury firmy funkcjonuje Centrum Zaawansowanej Produkcji, które nieustannie zajmuje się skorelowaniem druku przestrzennego z cyklami rozwoju produktów.
Nie tylko Ford korzysta z technologii 3D – także Volkswagen Autoeuropa wykorzystuje ją w sposób zaawansowany, do wewnętrznej produkcji niezbędnych narzędzi.
Coraz liczniejsze są przykłady produkcji, w wyniku której powstają całe samochody – jedynie przy wykorzystaniu technologii 3D. Podczas Międzynarodowych Targów Technologii Wytwarzania (IMTS) w 2014 r. amerykańska firma Local Motors ogłosiła powstanie samochodu nazwanego Strati. Samochód ten został wyprodukowany we współpracy z Oak Ridge National Laboratory (ORNL) i Cincinnati, Inc., całkowicie w technologii wydruku przestrzennego. W 2016 r. ta sama firma pokazała światu Olli – miejskie auto przyszłości wydrukowane w technologii 3D, elektryczny wahadłowiec, który miałby się sprawdzić na niewielkich odległościach.
Choć dopuszczone do powszechnego użytku samochody wyprodukowane w technologii 3D to ciągle jeszcze daleka przyszłość, druk 3D w przemyśle motoryzacyjnym w wielu przypadkach sprawdza się przy całkowicie przyziemnych projektach. Jeżeli potrzebujesz wsparcia profesjonalistów lub nie wiesz, jak rozpocząć swoją przygodę z wydrukiem 3D – skorzystaj z możliwości, jakie Ci oferujemy. Druk 3D w przemyśle motoryzacyjnym naprawdę może Cię zaskoczyć.